روش های پرداخت ثمن در حقوق تجارت بین الملل

روش های پرداخت ثمن

روش های پرداخت ثمن یکی از روش های پرداخت پول و اعتبار مورد پذیرش در حقوق می باشد.

روشهای مختلفی جهت پرداخت پول در حقوق تجارت بین الملل هست که مزایا و معایبی دارند. روشهای پرداخت ثمن نقدی، پرداخت از روی حساب مفتوح نمیتواند منافع اقتصادی متعاقدین معامله را در یک معامله تجاری  بین المللی تأمین کند.

روش پرداخت نقدی

روش پرداخت نقدی یکی از روشهای پرداخت ثمن میباشد.

از روشهای پرداخت ثمن روش پرداخت نقدی، ثمن معامله را پیش از آنکه کالا تحت اختیار خریدار قرار گیرد در اختیار فروشنده قرار میدهد. لذا خریدار زمانی که از آگاهی و اطلاعات کامل از حسن شهرت فروشنده برخوردار نیست نمی بایست از این روش استفاده کند.

روش پرداخت مفتوح (باز)

یکی از روشهای پرداخت ثمن روش پرداخت مفتوح می باشد.

در روشهای پرداخت ثمن مفتوح کالا را قبل از آنکه ثمن در اختیار فروشنده قرار گیرد در اختیار خریدار میگذارد. این روش برعکس روش نقدی است. در معاملات بین المللی استفاده از این روش مرسوم نمیباشد. علت این امر آن است که به علت وجود بازارهای بی ثبات و تغییرات ناگهانی قیمتها و امکان نقض تعهدات قراردادی از سوی خریدار موجب افزایش ریسک فروشنده میشود.

روش اعتبار اسنادی

روش پرداخت اعتبار اسنادی یکی از روشهای معتبر روش پرداخت ثمن میباشد به این دلایل:

1-روش پرداخت ثمن اعتبار اسنادی روشی است که معایب روشهای مفتوح و روش نقدی را ندارد.

2-هدف از اعتبار اسنادی جانشینی بانک گشاینده اعتبار در قبال اعتبار خریدار میباشد.

تعریف اعتبار اسنادی در ماده 2 یوسی پی[1] 600

ماده 2 یوسی پی[1] 600 در تعریف اعتبار اسنادی مقرر میدارد:

«هرگونه ترتیباتی که به هرنام یا توصیفی که برگشت ناپذیر بوده و در نتیجه دربرگیرنده تعهد قطعی بانک گشایش کننده نسبت به پذیرش پرداخت در قبال ارائه مطابق باشد». لذا میتوان گفت که در اعتبار اسنادی هنگامی که صادرکننده و وارد کننده در معامله پایه، پرداخت قیمت با استفاده از اعتبار اسنادی را مورد توافق قرار میدهند.

خریدار خارجی به بانکی در محل تجارت خود که بانک گشاینده اعتبار تلقی میگردد دستور میدهد که اعتباری برای صادرکننده که ذینفع به شمار می آید. طبق شرایطی گشایش کند که توسط خریدار در دستوراتش به بانک گشاینده اعتبار معین میگردد. و بانک گشاینده اعتبار با یک بانک واقع در محل صادرکننده جهت صدور برات برای تحویل اسناد حمل از فروشنده، منتقل، قبول یا پرداخت هماهنگی میکند. و بانک ابلاغ کننده به آگاهی صادرکننده میرساند که آمادگی دارد که برات وی را با دریافته اسناد حمل، منتقل، قبول و یا پرداخت نماید.

بهترین روشهای پرداخت ثمن در معاملات بین المللی

بهترین روشهای پرداخت در معاملات بین الملل روشهای پرداخت ثمن میباشند.

روشهای پرداخت ثمن موجب برقراری توازن و تعادل لازم بین منافع اقتصادی طرفین یک معامله در عرصه بین الملل میشود. و به صورت همزمان سبب تضمین پرداخت هر دو طرف معامله میگردد روش اعتبار اسنادی است.

 

[1] . Uniform Customs and Practice for Documentary Letters of Credit (UCP)

1926 بازدید