چهارچوب قانونی مدیریت آبی درکشورچین

چهارچوب قانونی مدیریت آبی چین

چهارچوب قانونی مدیریت آبی چین این سیستم قانونی در دهه 80 سال 1900 یعنی زمانی شکل گرفت که بهره ­برداری از منابع آبی برای رسیدگی به مسئله کمبود آب بعنوان چالش فزاینده حیاتی درحمایت از توسعه اقتصادی و اجتماعی آغازگردید. چین پس از بیش از سه دهه توسعه، مجموعه ­ای از مقررات و سیاستها را برای تنظیم فعالیتهای مرتبط با آب تشکیل داده است. این نمونه کارها شامل طیف وسیعی از اسناد حقوقی درسطوح مختلف می­شود از جمله:

1) قانون اساسی توسط کنگره ملی مردم،

2) قوانین توسط کمیته دائمی کنگره،

3) مقررات شورای دولتی،

4) قوانین و مقررات توسط وزارتخانه­ ها یا ادارات تحت شورای ایالتی،

5) قوانین و مقررات اجرایی توسط دولتها یا مجالس قانونگذاری استانی یا محلی دیگر.

انواع قانون و مقررات

چهارنوع قانون و مقررات وجوددارد:

1) قوانین و مقررات و اسناد دیگری که قدرت قانون صادرشده از سوی شورای ملی را دارند.

2) قوانین و مقررات اداری، استانداردهای ملی و قوانین صادرشده از سوی وزارتخانه­ ها و کمیسیونهای دولتی،

3) مقررات صادرشده توسط کنگره¬های مردمی و کمیته¬های دائمی آنها در سطوح استانی و محلی دیگر و

4) مقررات و دستورات قانونی دیگر صادرشده از سوی دولتهای محلی و روستایی دیگر. قانون اساسی در بالاترین سطح درسلسله مراتب قانونی چین قراردارد.

قانون اساسی چین

این قانون اساسی کشور و قدرت قانونی عالی را دارد.

هیچ قانون یا مقررات محلی یا اداری نباید قانون اساسی را نقض کند. ماده 9 قانون اساسی 1982 جمهوری خلق چین (اصلاحیه 2004 ) مالکیت دولت نسبت به منابع طبیعی شامل منابع آبی را تایید می­کند: منابع معدنی، آبی، جنگلها، کوهستانها، مراتع، سرزمینهای نامعلوم، سواحل و منابع دیگر طبیعی متعلق به دولت و متعلق به همه مردم است. به استثنای جنگلها، مراتع، کوهستانها و زمینهای نامعلوم و سواحلی که مطابق با قانون مالکیت آنها جمعی است.

سپس ماده 26 قانون اساسی به حفاظت از محیط زیست اشاره می­کند: دولت از محیط زیست و اکوسیستم محفاظت و آن را بهبود می­بخشد و از آلودگی و سایر خطرات عمومی جلوگیری می­کند.چهارچوب قانونی مدیریت آبی چین

 

قانون حفاظت از محیط زیست  مصوب 1989

قانون حفاظت از محیط زیست در سال 1989 براساس قانون حفاظت محیطی از محاکمه 1979 شکل گرفت.

ماده 2 آن را «محیط زیست» تعریف می کند:تمام بدنه عناصر طبیعی و عناصر طبیعی مصنوعی که بر وجود و توسعه انسانی تأثیر می گذارد شامل جو، آب، دریا، زمین، مواد معدنی، جنگلها، علفهای هرز، حیات¬وحش، بقایای طبیعی و انسانی، ذخایر طبیعی، مکانهای تاریخی و نقاط دیدنی و مناطق شهری و روستایی است.چهارچوب قانونی مدیریت آبی چین

1816 بازدید