فناوری های پیشرفته در اقتصاد چین

امتیاز 5.00 ( 1 رای )

فناوری های پیشرفته در اقتصاد چین

فناوری های پیشرفته در اقتصاد چین پس از جنگ جهانی دوم، رژیم مائو[1] و نظام برنامه‌ریزی حکومتی باعث شد که اقتصاد چین کاملا زمین‌گیر شود.

این کشور، پس از اینکه محصولات کشاورزی، در سطح گسترده‌ای و به نفع بخش‌های به ظاهر نویدبخش همچون صنایع تولید فولاد مصادره شد، فجایع انسانی غیرقابل‌پیش‌بینی را تجربه نمود. زمانیکه چین معاصر را با این پیشینه تاریخی مورد توجه قرار می‌دهیم، کاملا بهت‌برانگیز است که چگونه این کشور کمونیستی توانسته در حال حاضر به چنین سطح بالایی از قدرت اقتصادی دست یابد. یکی از نقاط عطف این پیشرفت، بیانیه سیاست درهای باز  بود که در اواخر دهه 1970 توسط دنگ ژیائوپینگ[2] اعلام شد، که در این زمان جمهوری خلق، اهمیت ورود فناوری‌های پیشرفته را به منظور مدرنیزه کردن صنایع رو به تحلیلش تشخیص داد. فناوری های پیشرفته در اقتصاد چین 

حوزه نوآوری و نقش فناوری در کشور چین

بر مبنای طرح‌های پنج ساله، حزب کمونیست مسیری را برای توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تدوین نمود.

اهداف مرتبط با علوم، پژوهش و فناوری داخلی نیز به عنوان بخشی از این رویکرد برنامه‌ریزی مدون بود. در دوره بین سال‌های 2006 و 2011، دولت چین پروژه‌های فناورانه گسترده‌ای را به عنوان مثال در جوزه‌های مرتبط با محاسبات پیشرفته، زیست‌پزشکی، و برنامه‌های ماهواره‌ای تدوین نمود. به دلیل این رویکرد هدف‌گرا و بلندپروازانه، کشور چین توانسته تا با موفقیت فناوری‌های مرتبط با پروژه‌های لایت‌هاوس[3] همچون ماموریت‌های فضایی اخیرش، به اجرا در آورد. به واسطه این موفقیت‌ها، چین به عنوان سومین کشوری است که قادر به ارسال انسان به فضا شده است.

فعالیت‌های دیگر در این حوزه، شامل اصلاح سیستم آموزش عالی چین است. به عنوان نمونه، هدف از پروژه‌های 211 و 985 فراهم‌سازی پشتیبانی مالی قابل‌توجهی برای دانشگاه‌های منتخب بود تا در زمینه علوم و پژوهش تبدیل به موسساتی در سطح جهانی شوند (وو، 2007)[4]. بعلاوه، یه واسطه ظهور پدیده جهانی‌سازی به موازات کشورهای دیگر، و استفاده از فناوری‌های جهانی امروزی، جمهوری خلق چین توانست با سرعت این خلا فناوری، بین خود و کشورهای صنعتی دیگر را کم کند. علاوه بر تلاش این کشور در حوزه علوم و پژوهش، کانال‌های مختلف دیگری برای توسعه پیشرفت فناوری وجود داشت.

در سطح دولتی، همکاری با کشورهای دیگر معمولا به عنوان یک منبع غنی برای برنامه‌های نوظهور است (لیگسالز، 2010: 142).

فناوری های پیشرفته در اقتصاد چین

منبع

  1. Wu, Weiping (2007): Cultivating Research Universities and Industrial Linkages in China: The Case of Shanghai, in: World Development, Vol. 35, No. 6, pp. 1075-1093.
  2. Johannes Liegsalz (2010). The Economics of Intellectual Property Rights in China, Dissertation Ludwig-Maximilians-University Munich,

 

 

[1]  Mao regime

[2] Deng Xiaoping

[3] پروژه ای تحت عنوان فانوس دریایی

[4] Wu, 2007

2112 بازدید