قانون علائم تجاری چین| شرح مواد قانونی

امتیاز 5.00 ( 1 رای )

در حال بارگذاری
12 ژوئن 2019
ورد
141کیلو بایت
12 صفحه
۲۳,۰۰۰ تومان
خرید

 

قانون علائم تجاری چین مصوب 2013

  به روز رسانی: 1398/08/22ساعت 14:05 ترجمه مواد 1 تا 44

قسمتی از مواد قانون علائم تجاری چین قابل خریداری در اینجا به صورت رایگان نمایش داده شده است.

 

قانون علائم تجاری جمهوری خلق چین (2013)

قانون علائم تجاری جمهوری چین در بیست و چهارمین جلسه کمیته دائمی کنگره پنجم ملی در 23 اوت سال 1982 تصویب گردید.

این قانون برای اولین بار در جهت «اتخاذ تصمیم برای بازنگری» در جلسه سی‌ام کمیته دائمی کنگره‌ی هفتم ملی در تاریخ 22 فوریه اصلاح شد.

سپس برای بار دوم «اصلاح مجدد قانون علامت تجاری جمهوری خلق چین» در 27 اکتبر سال 2001 موردبازنگری و اصلاح قرار گرفت.

همچنین در جلسه‌ی چهارم کمیته دائمی کنگره دوازدهم،  در تاریخ 30 اوت سال 2013 برای بار سوم اصلاح گردید.

 

قانون علائم تجاری چین

 

این قانون مشتمل بر 8 فصل و در مجموع دارای 73 ماده می‌باشد.

در فصل اول به مقررات عمومی در خصوص علائم تجاری پرداخته‌شده است.

در فصل دوم، به تقاضای ثبت یک علامت تجاری اختصاص‌یافته است.

در فصل سوم، به بررسی و چگونگی پذیرش ثبت یک علامت تجاری پرداخته است.

در فصل چهارم، به تجدید، اصلاح، اعطای و صدور مجوز علامت‌های تجاری ثبت‌شده اختصاص داده‌شده است.

در فصل پنجم اعلامیه نامعتبر در مورد علائم تجاری ثبت‌شده موردبررسی قرارگرفته است.

فصل ششم، نحوه‌ی استفاده از علائم تجاری شرح داده‌شده است.

در فصل هفتم، به حفاظت از حق انحصاری در جهت استفاده از یک علامت تجاری ثبت‌شده پرداخته است.

و نهایتاً در فصل هشتم، مقررات تکمیلی در خصوص علائم تجاری مقرر گردیده است.

 

فصل 1-مقررات عمومی

ماده 1-این قانون به‌منظور بهبود ساختار علائم تجاری، حفاظت از حق انحصاری در جهت استفاده از یک علامت تجاری و تشویق تولیدکنندگان و معامله گران برای تضمین کیفیت محصولات و خدمات خود و حفظ شهرت علامت‌های تجاری خود با حفظ منافع مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و معامله گران و ترویج توسعه اقتصاد بازار سوسیالیستی وضع شده است.

ماده 2- سازمان علامت تجاری با اداره‌ی وزارت صنعت و تجارت تحت شورای دولتی مسئول ثبت و اداره علائم تجاری در چین می‌باشد.

ماده 3 – علامت تجاری ثبت‌شده، یک علامت تجاری است که توسط سازمان علامت تجاری پذیرفته و ثبت‌شده است. ممکن است یک علامت تجاری در مورد کالاها، علامت خدمات، یک علامت جمعی یا یک علامت صدور گواهینامه باشد. صاحب یک علامت تجاری ثبت‌شده دارای حق انحصاری برای استفاده از علامت تجاری بوده که توسط قانون محافظت می‌شود.

.

.

.

ماده 10- علائم زیر نباید به‌عنوان علامت تجاری استفاده گردد:

  (1) علائمی که یکسان یا مشابه نام کشور، پرچم ملی، نشان ملی، سرود ملی، پرچم ارتشی، نشان ملی ارتش، سرود ارتشی یا مدال یا نشان جمهوری خلق چین و غیره است و علائمی که مشابه با نام یا نماد یک اداره مرکزی دولت، یا نام محل خاص یا نام یا تصویر ساختمانی نمادین، که در آن اداره مرکزی دولت واقع‌شده است؛

  (2) علائمی که یکسان یا مشابه با نام کشور، پرچم ملی، نشان ملی یا پرچم نظامی و غیره یک کشور خارجی هستند، مگر اینکه از سوی دولت مربوطه رضایت داده شده باشد؛

  (3) علائمی که یکسان یا مشابه با اسامی، پرچم یا نشان‌های سازمان بین‌المللی دولتی و غیره هستند، مگر اینکه رضایت از سوی سازمان و یا عموم مردم اعطاشده باشد، و به‌طور احتمالی با این قبیل موارد مشتبه نگردد؛

  (4) علائمی که یکسان یا مشابه با یک علامت یا تأییدیه رسمی یا علائم بیانگر کنترل و ضمانت می‌باشند، مگر اینکه دارای مجوز باشند؛

  (5) علائمی که یکسان یا مشابه با نام یا نماد صلیب سرخ یا هلال‌احمر هستند.

  (6) علائمی که دارای ماهیتی تبعیض‌آمیز علیه هر ملیتی هستند؛

  (7) علائمی که دارای ماهیت تقلب بوده و مسبب گمراه نمودن عموم در مورد خصوصیات کالا به‌جای یک کالای باکیفیت یا معتبر هستند؛ یا

  (8) علائمی که سبب آسیب به ماهیت یا آداب‌ورسوم سوسیالیستی شده و یا دارای تأثیرات ناسالم دیگر هستند.

.

.

.

ماده16- چنانچه علامت تجاری شامل یا حاوی شاخص و نشانه جغرافیایی که در اصل به آن منطقه اختصاص ندارد باشد، تااندازه‌ای که باعث گمراه کردن مردم شود هرچند ثبت‌نام‌های انجام‌شده دربردارنده‌ی حسن نیت  و دارای اعتبار باشد، علامت تجاری نمی‌بایست ثبت گردد و استفاده از آن باید ممنوع شود.

شاخص و نشانه جغرافیایی که در پاراگراف قبل ذکر گردید، نشان و علامتی است که نمایانگر دقیق منطقه خاص است که دربردارنده‌ی کیفیت، شهرت یا سایر ویژگی‌های مشخص‌شده مربوط به عوامل طبیعی و انسانی آن منطقه است.

.

.

.

 

فصل 2-درخواست ثبت علامت تجاری

ماده 22- در صورتيكه متقاضي درخواست ثبت علامت تجاری را به ثبت برساند، می­بایست مطابق با طبقه بندی تعیین ­شده ­ی کالا، طبقه­بندی کالا و عنوان کالا را در خصوص اینکه علامت تجاری برای چه­چیزی استفاده می­شود، معین نماید.

.

.

ماده 26- چنانچه یک علامت تجاری برای نخستین بار روی کالای نمایش داده شده در نمایشگاه بین المللی معتبر استفاده شده است یا توسط دولت چین به رسمیت شناخته شده است، متقاضی ثبت این علامت تجاری برای مدت شش ماه از تاریخ نمایش کالا دارای حق اولویت می باشد.

یک متقاضی که طبق مزیت بند قبل ادعای حق اولویت می کند، در زمان ثبت درخواست باید یک اظهارنامه­ی کتبی ارائه دهد و در عرض سه­ماه گواهی موثق از جمله عنوان نمایشگاه، استفاده از علامت تجاری در کالای نمایشگاه و تاریخ عرضه را ارائه دهد. متقاضی که اظهارنامه­ی کتبی ارائه نداده است، یا کپی اسناد مربوط به درخواست قبلی را ارائه نکرده است، قبل از پایان دوره تعیین شده، باید اینطور فرض کند که هرگز ادعای حق اولویت نکرده است.

.

.

.

فصل 3- بررسی و پذیرش ثبت  علامت تجاری

ماده 28- در رابطه با درخواست ثبت علامت تجاری، سازمان ثبت علامت تجاری باید ظرف مدت نه ماه از تاریخ دریافت اسناد درخواست، بررسی را تکمیل نماید و آن را پذیرش و چاپ کند؛ در صورتی که درخواست ثبت علامت تجاری مطابق با مقررات مربوطه این قانون باشد.

ماده 29- در روند بررسی، چنانچه سازمان ثبت علامت تجاری اعلام نماید که توضیح و اصلاحیه هایی می­بایست نسبت به درخواست ثبت علامت تجاری انجام شود، ممکن است متقاضی ملزم به انجام توضیح و اصلاحیه­ها گردد. چنانچه متقاضی نتواند توضیحات و اصلاحات را ارائه نماید، هیچ­گونه تأثیری بر تصمیم­گیری سازمان ثبت علامت تجاری ندارد.

.

.

.

.

فصل 4- تجدید، اصلاح، واگذاری و مجوز علائم تجاری ثبت شده

ماده 39- مدت اعتبار یک علامت تجاری ثبت شده باید 10 سال باشد که  از تاریخ شروع ثبت شروع می­شود.

ماده 40- در صورتیكه متقاضی ثبت علامت تجاري قصد دارد پس از پایان دوره­ی اعتبار همچنان از علامت تجاری استفاده کند، می­بایست با طی کردن تشریفات برای تمدید ثبت ظرف دوازده ماه قبل از انقضاء مذکور اقدام نماید.

در صورتیکه هیچ تشریفاتی در دوره­ی مذکور وجود نداشته باشد، مدت مهلت شش­ماه مجاز است. مدت اعتبار هر تمدید ثبت ده سال خواهد بود که از روز بعد از انقضاء  دوره اعتبار قبلی آن علامت تجاری محاسبه می­شود. اگر هیچگونه تشریفاتی در پایان دوره تعیین شده وجود نداشته باشد، علائم تجاری ثبت شده از ثبت حذف می­شوند.

.

.

ماده 43-صاحب یک علامت تجاری ثبت شده می­تواند با امضای قرارداد مجوز علامت تجاری، به شخص دیگری اجازه دهد از علامت تجاری ثبت شده­ی او استفاده کند. اعطا کننده­ی مجوز باید بر کیفیت کالاهایی که دارنده­ی مجوز از علامت تجاری ثبت شده­ی او برای آن ها استفاده می­کند نظارت داشته باشد. دارنده­ی مجوز می­بایست کیفیت کالاهایی که از علامت تجاری ثبت شده برای آن­ها استفاده می­شود را تضمین نماید.

در صورتی که هریک از طرفین مجاز به استفاده از علامت تجاری ثبت شده­ی شخص دیگری شد، نام دارنده­ی مجوز و منشأ جغرافیایی کالا باید روی کالاهایی که دارای علامت تجاری ثبت شده هستند، نشان داده شود.

درصورتیکه اعطاکننده­ی مجوز به شخص دیگری اجازه استفاده از علامت تجاری ثبت شده خود را بدهد، باید مجوز علامت تجاری را به دفتر ثبت علامت تجاری برای ثبت ارسال نماید و دفتر ثبت علامت تجاری می­بایست آن را منتشر کند. در صورتی­که هیچگونه ثبتی در این زمینه وجود نداشته باشد، مجوز علامت تجاری نباید علیه هیچ شخص ثالثی که واجد شرایط نیست استفاده شود.

 

(جهت مشاهده ی محتوای ماده 1 تا 44 قانون علائم تجاری چین می توانید فایل را خریداری نمایید).

 

 

 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.