قاچاق و اثرگذاری بیکاری بر گسترش آن


در حال بارگذاری
2 نوامبر 2018
word
36.7K
9
3743 بازدید
۳,۰۰۰ تومان
خرید

این مقاله با موضوع «قاچاق و اثرگذاری بیکاری بر گسترش آن» با فونت بی لوتوس در 9 صفحه تهیه شده است. در این مقاله ما به مفهوم قاچاق پرداخته و  سپس تأثیر بیکاری را بر گسترش قاچاق مورد بررسی قرار داده‌ایم.

مفهوم قاچاق

قاچاق به مفهوم وارد کردن و خارج کردن کالا بدون مجوز قانونی و بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی است.

قاچاق در حقیقت چیزی است که ورود آن به کشور و یا معامله‌ی آن از سوی دولت ممنوع می‌باشد. قاچاق می‌تواند از طرق مختلفی از قبیل کشتی، هواپیما، کامیون و غیره صورت گیرد.

اهمیت موضوع

این پدیده را می‌توان از مهم‌ترین چالش فرا روی جامعه‌ی بشری در سال‌های اخیر دانست به این دلیل که به همراه پیشرفت جوامع و توسعه‌ی تکنولوژی، پدیده‌ی قاچاق نیز دارای پیچیدگی‌های بیشتری بوده و موجب دغدغه‌های زیادی در سطح ملی شده است.

این پدیده علل و عوامل گوناگونی از قبیل ساختارهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شده است.

بیکاری یکی از عواملی است که سبب وقوع بسیاری از جرائم و بزهکاری در جامعه می‌گردد. بیکاری به‌عنوان مسئله‌ای اجتماعی بوده که زمینه‌ی انحرافات اجتماعی مانند قاچاق شده است.

سیاست‌گذاری‌های نادرست دولت در خصوص اشتغال‌زایی موجب افزایش پدیده‌ی بیکاری شده و به‌تبع آن افراد بیکار به سمت‌وسوی اعمال نابهنجار گرایش پیداکرده که یکی از این اعمال نابهنجار قاچاق می‌باشد. امروزه با افزایش نرخ بیکاری، نرخ قاچاق نیز در مرزهای کشور بالا رفته و در حال گسترش است.

 

قاچاق و اثرذاری بیکاری بر گسترش آن

مشکلات ناشی از سیاست‌گذاری و اشتغال‌زایی دولت

سیاست‌گذاری‌های نادرست دولت در زمینه‌ی اشتغال‌زایی از عوامل افزایش بیکاری و درنهایت فقر و بروز انواع بزهکاری در جامعه می‌شود.

جوانان ساکن در مناطق مرزی کشور، از نیروهای اصلی واردکننده‌ی قاچاق به شمار می‌روند که از امکانات فرهنگی و اقتصادی کمتری نسبت به نقاط دیگر برخوردارند. به همین دلیل با نداشتن مشاغل سالم و سازنده در مناطق مرزی، بر تعداد داوطلبان آن افزوده می‌گردد.

می‌توان گفت که شاخص‌های مهمی ازجمله سیاست‌های دولت بر اقتصاد، سیاست نظارت بر مرزهای کشور، سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی از عوامل تأثیرگذار بر میزان این پدیده می‌باشند.

در نقاط مرزی کشور، بیکاری جوانان علت اصلی پدیده‌ی قاچاق در این مناطق بوده است و این امر روزبه‌روز در حال گسترش است. در حقیقت معضل بیکاری یکی از مهم‌ترین معیارهای تأثیرگذار بر انجام آن در مناطق مرزی به شمار می‌رود.

با افزایش درآمد سرانه کشور از طریق بهبود سیاست‌های اقتصادی و درنتیجه کاهش بیکاری و کاهش فقر و بهبود رفاه مردم و بالا بردن سطح فرهنگ و آموزش مردم می‌توان بر میزان قاچاق در کشور کاست.

همچنین افزایش قدرت خرید مردم و اخذ سیاست‌های عوارض و مالیاتی در نقاط مرزی می‌تواند در کاهش میزان قاچاق نیز مؤثر می­باشد.

قاچاق و اثرگذاری بیکاری بر گسترش آن

 

اثرگذاری بیکاری بر گسترش قاچاق

رسیدن به اشتغال کامل یا حذف بیکاری؛ به مفهوم غلبه بر فقر و کاهش نابرابری و ناروایی‌های اجتماعی‌-اقتصادی  و قاچاق می‌باشد.

زمانی که در جامعه‌ای بیکاری وجود داشته باشد بین امور و فعالیت‌ها، هماهنگی و روابط صحیح وجود نخواهد داشت و روابط و مناسبات اقتصادی آن نادرست و الگوی بهره‌برداری از منابع و امکانات‌ ناکارآمد‌ خواهد بود.

درواقع بیکاری ناشی از یک عامل یا یک متغیر نیست و علل گوناگونی در شکل‌گیری آن نقش دارند. از ناسازگاری انتظارات و توقعات شغلی جویندگان کار با ساختارهای درآمدی‌ گرفته‌ تا فرصت‌های شغلی قابل‌عرضه در بازار کار و عدم تطابق بین فنّاوری، قابلیت‌های نیروی کار و… انواع گوناگون بیکاری را به وجود می‌آورند.

شرایطی همچون عدم امکان اخذ عوارض گمرکی از کالاهای وارداتی سبب شده است که قیمت آن‌ها نیز نسبت به کالاهای دارای عوارض گمرکی و یا کالاهای داخلی کمتر باشد. با توجه به قدرت نسبتاً پایین خرید اکثریت مردم کشور، تمایل به خرید و تقاضا برای این قبیل اجناس و کالاها در میان آن‌ها رشد زیادتری یافته است.

 

 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.