توافقنامه ایالات متحده – شیلی

 توافقنامه ایالات متحده – شیلی

توافقنامه ایالات متحده – شیلی ایجادشفافیت درمعاملات تجاری بین المللی وخلق زمینه های حفظ اسناد کتبی وغیرکتبی دوکشور میباشد.

توافقنامه

اهداف توافقنامه ایالات متحده و شیلی

اهداف توافق با شیلی در مورد مالکیت معنوی در مقدمه فصل 17 قانون مالکیت معنوی بیان شده است.

این بخش بیان میدارد که هدف اصلی از برقراری توافقنامه:«مالکیت معنوی بین دوکشور کاهش موانع تجارت بین طرفین است.»این توافقنامه (توافقنامه ایالات متحده – شیلی) با این هدف به رشته نگارش در آمده است که تا زمینه های تجارت مشروع رادر بین دوکشور به واسطه بهبود بهره وری و شفافیت درمدیریت سیستم افزایش دهد.

هدف از شفافیت دراصول توافقنامه مالکیت معنوی به این صورت است.

که هر یک ازطرفیت ملزم میشوند:

«کلیه قوانین و مقررات و رویه های مربوط به حفاظت از اجرای حقوق مالکیت معنوی و تصمیمات مربوط به آن را براساس احکام حقوق عمومی کشور هدف مورد رعایت قرار دهند.این توافقنامه شامل همه اسناد هم به صورت کتبی و هم به صورت های غیر کتبی و کاغذی می شود.»

هریک ازطرفین تنها درصورتی اجازه انتشار محصولات دارای حقوق معنوی کشور دیگر را دارد که مجوز های لازم را به صورت رسمی دراختیار بگیردو این انتشار بدون اجازه و به زبان ملی کشورهای طرفین ممنوع است.

از سوی دیگر هدف از حفاظت و اجرای حقوق مالکیت معنوی این است که هیچیک از احزاب در دو کشور اجازه انتشار اطلاعات محرمانه ای که به منافع عمومی و ملی و همچنین منافع تجاری آسیب وارد میکند ندارد.

این موضوع درموردتمام شرکتهای خصوصی، عمومی ویا شرکتهای خاص تابع دولت مطرح میشود(مواد 12، 1 و 17 توافقنامه)

توافقنامه

مقررات شفافیت در پیمان شیلی و ایالات متحده

مقررات شفافیت در پیمان دو طرفه شیلی و ایالات متحده  شبیه به پیمان تریپس[1] است (ماده 63).

براساس اصل انتشار یک سند کتبی به طور عمومی از طریق اینترنت نیاز به رعایت مفاد توافقنامه دارد.

این موضوع براساس محور اصلی بحث یعنی اصل شفافیت مورد بحث واقع میشود.اصل شفافیت در قوانین بین المللی به طور کلی پذیرفته شده است.در زمینه تجارت بین المللی، شفافیت قوانین ملی در مورد مالکیت فکری با هدف ایجاد تجارب اقتصادی خارجی را با مقررات داخلی مورد بررسی میباشد.

مفاد و موادارایه شده دراین توافقنامه بر پایه توافقنامه تریپس تنظیم شده است(روف، 2009: 85).

[1] Trips

1906 بازدید